کنکوری موفق

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۴ در ساعت ۶:۵۵ ق.ظ

کنکوری موفق

با موانع تمرکز فکر، مقابله کنید

زمانی که از دانش آموزان سوال می شود: “آیا اتفاق افتاده است که مطلبی را بخوانید و پس از چند پاراگراف دریابید متوجه نشده اید؟” متاسفانه در بیشتر مواقع با پاسخ: “بله؛ خیلی وقت ها!” که با یک احساس افسوس نیز همراه است مواجه می شویم.

how write a weekly plan 300x187 کنکوری موفق

 آنچه مانع درک کامل مطلب توسط این دانش آموزان می شود نداشتن تمرکز فکر و دقت کافی است. یک کنکوری موفق باید در کنار یادگیری روش های برنامه ریزی و مطالعه علمی و عمل کردن به آنها به مهارتهای ایجاد و افزایش تمرکز نیز مسلط شود، چرا که هر چه روش مطالعه صحیح بوده و میزان تلاش هم بالا باشد، اگر فاقد تمرکز فکر باشد به واقع نتایج چندان مطلوبی نخواهد داشت.

دو رویکرد به تمرکز فکر

برای دستیابی به تمرکز فکر دو رویکرد و روند کلی در دسترس است. نخست روش هایی که با کمک آنها عوامل مزاحم تمرکز فکر را شناسایی کرده و برطرف کنیم و دوم روش هایی که توانایی مغز و ذهن انسان را در تمرکز بر یک موضوع افزایش می دهند. به رویکرد دوم “تقویتی” می گوییم. ما در اینجا به رویکردهای حذفی اشاره می کنیم تا ابتدا موانع را برطرف کنید. سپس در آینده به رویکردهای تقویت تمرکز فکر خواهیم پرداخت تا با تمام توان تان به مطالعه بپردازید و از سطر به سطر مطلبی که مطالعه می کنید بیشترین استفاده را ببرید.

رویکردهای حذفی

بازهم شرایط مطالعه: واضح است که رعایت نکردن شرایط مطالعه اعم از شرایط زمانی، مکانی و فردی باعث می شود فرد به هنگام مطالعه دچار حواس پرتی شده و نتواند تمرکز مناسب را داشته باشد.

پس اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که لیستی از تمام آنچه در موفقیت کنکور یا امتحاناتتان لازم می باشد که در بخش آلفای ذهنی که در سمت راست این بلاگ لینکش کردم را مطالعه کنید.

باور و اعتماد: اثبات شده است که بیشتر دانش آموزان نسبت به حافظه، تمرکز و سایر توانایی های ذهنی خود شک و تردید دارند و همین اعتماد نداشتن، خود سم مهلکی برای توانایی های ذهنی است.

به مغز و توانایی های آن اعتماد کرده و با این باور شروع به مطالعه کنید تا تمام حواس شما به مطلب مورد مطالعه متمرکز شود. با این نیت سراغ کتاب و جزوه درسی نروید که تمرکزی بر روی آن نخواهید داشت و خواندن تان بی فایده است.

فشارهای روانی: فشارهای روانی (stress) عاملی است که در اثر اتفاقات مختلف در زندگی افراد روی می دهد و باعث ایجاد هیجانات مختلفی از جمله اضطراب، خشم، دلسردی و . . . می شود. هر فشار روانی که به فرد وارد می شود هیجاناتی را در او ایجاد می کند که مثبت یا منفی است و هر یک از این هیجان ها چه مثبت و چه منفی، اختلالات گوناگونی در فرد بر می انگیزانند که از جمله آنها اختلالات ذهنی است. در کتاب روان شناسی هیلگارد به عنوان یکی از مهم ترین منابع دانشگاهی جهان در رشته روان شناسی می خوانیم: ” در مواجه با عوامل جدی فشار روانی، افراد نمی توانند به راحتی متمرکز شوند و افکارشان را سازمان دهند و ممکن است به آسانی حواس شان منحرف شود”. اما پیشنهاد من به شما استفاده از سی دی های آلفای ذهنی است که توسط آموزشگاه عصر نخبگان تهران تهیه شده و می توانید اقدام به تهیه آنها نموده تا آنچه را که می خواهید بدست آورید.

پس برای داشتن یک مطالعه متمرکز زمان هایی که دچار فشار روانی و هیجان ( چه مثبت مثل شادی و چه منفی مانند اضطراب) هستید سراغ مطالعه نروید و صبر کنید تا به شرایط عادی بازگردید. قرار گرفتن در حالت آرامش (Relaxation) و یا انجام هر کاری که به شما آرامش می دهد و در برطرف کردن این حالت به شما کمک می کند، سریع تر می توانید از حالت اضطرابی خارج شوید.

برنامه ریزی درسی: همان طور که می دانید نداشتن برنامه ریزی درسی باعث سردرگمی و اضطراب می شود و چنان که اشاره شد اضطراب از موانع تمرکز فکر و حواس محسوب می شود. پس با استفاده از اصول آموزش داده شده در جزوه و سی دی های آلفای ذهنی و همچنین با تهیه سی دی ویژه برنامه ریزی درسی برای کنکوری ها، برنامه منظمی برای خود تهیه کرده و خود را مقید به اجرای آن کنید.

خستگی و بی خوابی: یکی دیگر از عواملی که برای دست یافتن به تمرکز فکر باید آن را حذف کنید خستگی و بی خوابی است. زمانهایی که با خستگی شدید و یا کمبود خواب مواجه هستید بهترین کار درس نخواندن است؛ چرا که مغز توانایی پردازش، ثبت و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت را ندارد. در چنین مواقعی با استراحت کامل و یا خوابیدن به جبران کمبودها بپردازید. در مورد مطالعه مستمر نیز استراحت بعد از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه مطالعه را حتما رعایت کنید.

نداشتن علاقه: مشکل عمده تمرکز فکر دانش آموزان در ارتباط با درس هایی است که به دلایل گوناگون نسبت به آنها بی علاقه هستند. کمتر دانش آموزی را می یابید که به همه درس های مورد مطالعه، علاقه کامل داشته باشد و آن چه که شما “علاقه” می خوانید از رفتارهای بیرونی و گفت و گوهای درونی خودتان سرچشمه می گیرد. پس شما نیز می توانید در خودتان علاقه ایجاد کنید کافی است کمی رفتارها و احساس هایتان را تغییر دهید. البته باز تاکید می کنم آلفا به شیوه ای کامل تمام این مباحث را به صورت تلقینی و کاملا آسان به شما آموزش می دهد.

با احساس خوشایندی سراغ کتاب ها بروید و هنگامی که می خواهید مطالعه را شروع کنید از ابراز جملات منفی و احساس های توام با انزجار نسبت به آن درس خودداری نمایید. سعی کنید با مطالبی که مطالعه می کنید احساس یگانگی پیدا نمایید و با یافتن مثال هایی از درس مورد نظر در زندگی روزمره خودتان مطالب خوانده شده را کاربردی نمایید.

افکار مزاحم

تمرکز فکر را توانایی حذف افکار مزاحم و محدود کردن حوزه تفکر می دانند و در واقع تمام موارد و نکاتی که تا به حال یادآوری

کرده ایم با هدف حذف افکار مزاحم بوده است. اگر به همه آنچه تا این قسمت گفته شد، با دقت عمل کنید، میزان افکار مزاحم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. با این حال ممکن است نتوانید از دست همه این پارازیت ها رها شوید برای مقابله نهایی با آنها فقط و فقط من تهیه دوره های آموزشی آلفای ذهنی را به شما توصیه می کنم.

من با استفاده از روشهای آلفای ذهنی و با روشهای مطالعه آقای مهندس احمدی توانستم به آنچه که می خواهم برسم.